Методика раннього розвитку Марії Монтессорі

Марія Монтессорі – одна из найбільш відомих педагогів не лише в Італії (де вона народилась), але й у всьому світі. Свою роботу вона розпочала в дитячому садочку, допомагаючи адаптуватися і розвиватися хворим дітям. Для того, щоб допомогти їм наздогнати у фізичному та психічному розвитку їх ровесників та максимально розвинути в них практичні навички, необхідні для самостійного життя, вона придумала для них спеціальні іграшки для розвитку уяви та дрібної моторики пальців. А вже потім виявилося, що ці іграшки чудово підходять не тільки дітям, які відстають у розвитку, але й усім іншим допомагають швидко розвиватися.

Суть педагогічної системи Марії Монтесорі, яка була створена в першій половині 20 століття, в самонавчанні дитини. Дитина – центр її системи. Навколо неї формується особливе середовище, де вона сама навчається і живе. Функція вчителя полягає лише в спостереженні за дитиною та необхідній допомозі. Таким чином, ця методика допомагає дитині самій побудувати свою особистість і розкрити внутрішній потенціал. Марія Монтессорі вважає, що у дітей особливий тип мислення, який вона назвала впитуючим, тобто кожна дитина вбирає в себе те, що є в оточуючому середовищі, не фільтруючи. Тому батьки і вчитель повинні створити виключно корисне оточуюче середовище. Розвивати дитину в цьому навчаючому середовищі потрібно з врахуванням 6 періодів чутливості, які виділені автором методики.

Заняття по методиці Монтессорі включає в себе ігри для розвитку сенсорних відчуттів, навчання математиці, читанню, письму, мови, практичним навичкам самообслуговування, розвиток образного мислення. Ціль методики – стимулювати біологічне прагнення дитини до незалежності та свободі самовираження у всіх її проявах. Методика дозволяє дитині самій себе контролювати та виправляти помилки, які виникли, в процесі навчання.

Для розвиваючих ігор по методиці Монтессорі підійдуть предмети повсякденного вжитку – прищіпки, крупи, банки, чашки. Велика увага приділяється різноманітним пальчиковим іграм, які направлені на розвиток дрібної моторики. Доведено, що чим краще розвинені пальці, тим швидше розвивається мозок. Серед пальчикових ігр найбільшою популярністю користуються різноманітні вкладиши, шнуровки, застібки. Найбільш популярний матеріал для виготовлення дидактичного матеріалу – натуральна деревина.

Під час занять є 2 основних правила для педагога – не можна забороняти та виправляти. Клас для занять складається з зон: реальне життя, сенсорне сприйняття, розумовий розвиток. Під час заняття дозволяється хвалити малюка лише за правильно виконану дію, а не за проявлену рису особистості. Методика Марії Монтесорі направлена в першу чергу на формування повноцінної особистості, а роль батьків у цьому процесі – не заважати та підтримувати.